Hebben de elektrische Can-Am Origin en Pulse echt een recordbereik?

| |

In 2022, precies 50 jaar na de lancering van Can-Am in de motorwereld, heeft Bombardier Recreational Products (BRP) voor het eerst twee motorfietsen onthuld, twee elektrische weliswaar waarvan precies een jaar geleden ook al sprake was. Wat aanvankelijk misschien een beetje vreemd leek, werd geloofwaardiger, vooral omdat BRP in 2019 Alta Motors verwierf, een veelbelovende maar vastgelopen start-up van elektrische motorfietsen. Die kennis en expertise heeft Can-Am nu geïntegreerd.

Origin en Pulse, wat we weten

Het project omvat de lancering van twee modellen, voor de zomer van 2024. De ene is meer gericht op straatgebruik en de ander meer dual-sport. Beide worden aangedreven door een nieuwe, elektrische aandrijving, genaamd Rotax E-Power.

De Origin is een enduro en de naam benadrukt de band met de oorsprong van Can-Am. Het lijkt erop dat deze veel veerweg zal hebben en de klassieke wielmaten 21 en 18 inch.

De Pulse daarentegen, hoewel die dezelfde technische basis deelt, is een naakte straatmotor met 17-inch wielen. Begrijpelijkerwijs heeft Can-Am tot nu toe niet veel technische informatie vrijgegeven, behalve dat beide motoren zijn uitgerust met het meest gangbare Type 2-laadstandaard, die een laadsnelheid van maximaal 7,6 kW mogelijk maakt, vergelijkbaar met de huidige concurrenten zoals Zero en LiveWire.

Wat zegt het octrooi ons?

Beelden van een octrooi geven echter wat meer inzicht. Ze laten allereerst zien dat de structuur van de batterij een integraal onderdeel van het frame is en lijkt te bestaan uit zeven modules met elk zeventig cellen, wat neerkomt op een totaal van 490 cellen. Bovendien wordt de accu vloeistofgekoeld, wat zeer interessant is: er zijn twee warmteafvoerders te zien aan de behuizing van de batterij. De cellen die in het BRP-patent worden genoemd, zijn de LG M50L. Deze zijn in het ‘21700’-formaat (21 mm in diameter, 70 mm in lengte), vergelijkbaar met de cellen die werden gebruikt in oudere Tesla’s en de Ducati MotoE. Ze hebben een nominale capaciteit van 17,8 Wh. Op basis hiervan kunnen we aannemen dat de capaciteit van deze Can-Am-batterij in totaal 8,8 kWh zal bedragen, wat voldoende zou zijn – op basis van hypothetische aannames, omdat we de prestaties van de motor niet kennen – om minstens 100 km te kunnen rijden. In het licht van deze aannames kunnen we de suggesties van sommige publicaties verwerpen die, na het zien van de tekst ‘35KWH’ op enkele afbeeldingen, suggereerden dat dit verwijst naar de batterijcapaciteit. We neigen ernaar dit uit te sluiten: zelfs als het octrooi zegt dat ‘de batterijcellen kunnen variëren qua nominale energiecapaciteit, bruikbare energiecapaciteit, ontladingssnelheid, celchemie en celtype’, zou een accu van deze capaciteit aanzienlijk groter en zwaarder zijn dan wat we op de beelden zien. Tenzij er gebruik wordt gemaakt van een nieuwe technologie waarvan wij niet op de hoogte zijn. Als verdere referentie heeft de Energica Eva EsseEsse9 bijvoorbeeld een batterij van 22,5 kWh en heeft deze visueel geheel andere afmetingen. Het octrooi blijft daardoor enigszins raadselachtig.

QJ Motor lanceert OAO Pro: elektrische sportmotor met versnellingen!

De aandrijving zit in de achterbrug

Een andere interessante technische nieuwigheid heeft betrekking op de plaatsing van de motor, die zich net achter het achterwiel bevindt en binnenin de achterbrug is geplaatst, als onderdeel van een enkele eenheid met de eindaandrijving die enigszins lijkt op die van scooters. Dit heeft uiteraard als voordeel dat de aandrijfriem altijd beschermd is en dat er maximale ruimte voor de batterij beschikbaar is. Dit zou ook onderhoudswerkzaamheden gemakkelijker kunnen maken. Aan de andere kant suggereert dit dat de motor waarschijnlijk niet al te groot is, anders zou dit van invloed zijn op de traagheid van het voertuig.

Een nieuwe fabriek in Mexico

Na de aankondiging van de twee motorfietsen is ook de bouw van een nieuwe fabriek in Querétaro, Mexico, van start gegaan. De eerste steen werd gelegd op 3 oktober 2022 en vanaf maart 2024 zullen hier de nieuwe elektrische Can-Am motorfietsen worden geproduceerd. Er zullen 500 nieuwe banen worden gecreëerd en in hetzelfde gebied is al een Bombardier-fabriek aanwezig, maar daar bouwen ze andere voertuigen en onderdelen.

Het bericht Hebben de elektrische Can-Am Origin en Pulse echt een recordbereik? verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Triumph Tiger 1200 krijgt ‘auto-lower’-functie. Gratis voor 2022-Tiger 1200’s!

Komt de eerste elektrische Royal Enfield uit in 2025?

Volgende