Gerucht: Een nieuw Honda V4 motorblok in 2023?

| |

De Spaanse website Soymotero meldt een onbevestigd gerucht over een nieuw Honda V4 motorblok in 2023 als opvolger van de VFR.

De Honda VFR 800 F is een van die modellen waarvan we niet kunnen voorstellen dat ze ooit ophouden te bestaan. De oorsprong gaat terug tot 1985 met de VFR 750 F: 16 inch voorwiel, witte kleurstelling en verfijnde verhoudingen in de versnellingsbak. Het was een model dat met nieuwe technische oplossingen kwam en die knipoogde naar de racerij. Maar het was geen supersport. Eerder werd een replica van de RVF750 verwacht, maar daar is het nooit van gekomen. Honda bleef vasthouden aan het concept ‘high-performance sporttoer’. In de loop der jaren veranderde het karakter van de VFR naar een comfortabele, elegante sportieve toermotor, die steeds verder van het circuit kwam te staan.

Definitieve necrologie?

Maar het is tijd om de necrologie van de Honda VFR te schrijven. Het VFR-motorplatform, inclusief Crossrunner, is niet aangepast aan de Euro 5-normen. De motor zal in 2021 nog steeds te koop zijn binnen de grenzen van de EU-wetgeving, maar er zullen geen substantiële wijzigingen meer worden aangebracht. Met het verdwijnen van de Honda VFR 800 F lopen we het risico een motor te verliezen die zowel qua techniek en verschijning motorgeschiedenis heeft geschreven. De Honda VFR 800 F is een referentiemodel. Maar dat blijkt niet meer uit de huidige verkoopresultaten. Het segment heeft zijn populariteit verloren en wordt beconcurreert door crossovers als de BMW S1000XR en de Ducati Multistrada V4. Met het verdwijnen van de VFR 800 verdwijnt de V4 (de RC231 V-S telt niet echt mee) uit het Honda-menu, voor het eerst sinds 1982.

Gerucht houdt aan: Honda V4 sportmotor voor 2021

Of niet? De Spaanse website Soymotero publiceert het gerucht dat Honda werkt aan een nieuw V4 motorblok voor 2023. Die moet in dat jaar gepresenteerd worden, misschien wel opnieuw als VFR? De geruchten worden door Honda niet bevestigd, maar we stellen ons graag een vernieuwde VFR voor. De inhoud gaat terug naar 1000 cc, met een vermogen die in lijn ligt met de meest agressieve crossovers waarmee hij moet gaan concurreren. En hoe de motor eruit gaat zien? Geen idee, als het maar recht doet aan de schitterende modellen uit de jaren ’90.

V4 is Honda-kenmerk

De architectuur van het V4-blok is al jaren een kenmerk van Honda. De historische NR had ovale zuigers en een V4-blok, de MotoGP-motor waarmee Honda vanaf Valentino Rossi vele wereldtitels heeft behaald heeft een V4, de prachtige NXR (weliswaar een tweecilinder), die in Dakar de overwinning behaalde, heeft een V-vormig blok.

Het nieuws van een nieuwe V4 zou ook kunnen voortkomen uit geloof en hoop. Motorrijders kunnen zich geen motorwereld voorstellen zonder een V4 van Honda. Maar Honda is geen filantroop, op het hoofdkantoor in Tokyo zitten ook rekenmeesters die concepten inschalen op kansrijk of kansloos. Met andere woorden: hoeveel motorrijders zijn er in de markt voor een motor met een verfijnde architectuur – die je ook als duur kunt bestempelen? Maar Honda is Honda en we zouden niet verbaasd zijn als op de volgende EICMA, die hopelijk in 2021 wel door mag gaan, een concept of prototype staat met een nieuw V-blok.

Vorige

Jorge Lorenzo in Spaanse ‘The Masked Singer’

Dakar 2021 op je telefoon als augmented reality

Volgende