Geen hogere importtarieven per 1 juni voor USA-producten

| |

Amerikaanse bedrijven als Levi’s, Zero, Indian en Harley-Davidson kunnen opgelucht ademhalen: de EU zal de importtarieven op Amerikaanse producten niet verhogen.

In 2018 begon de Trump Government met extra heffingen op staal en aluminium van Europese oorsprong. Europa dreigde op hun beurt de importtarieven ook te verhogen, maar ziet daar nu van af. Gelukkig maar, want anders kregen Chiefs, Softails, Mustangs en F150’s en al die andere prachtige USA-producten een importheffing aan de broek van 33 tot 56%! Dan kun je het in Europa wel schudden, of de fabrikant moet het verlies nemen om toch actief te blijven in Europa. Maar Washington en Brussel ‘waren het erover eens dat zij kunnen samenwerken, gedeelde zorgen aan te pakken en landen als China ter verantwoording te roepen voor handelsverstoring’.

In het officiële communiqué worden de beweegredenen achter deze ‘wapenstilstand’ uiteengezet:

‘De landen kwamen overeen besprekingen aan te gaan over het oplossen van de bezorgdheid over de overtollige staal- en aluminiumproductiecapaciteit en het verspreiden van doeltreffende oplossingen, met inbegrip van passende handelsmaatregelen om onze industrieën in stand te houden. Om een constructiever klimaat voor deze gezamenlijke inspanningen te scheppen, kwamen zij overeen wijzigingen in deze kwesties die de bilaterale handel ongunstig beïnvloeden, te vermijden. Ten slotte hebben zij toegezegd snel met deze besprekingen te zullen beginnen om tegen het einde van het jaar oplossingen te vinden die zullen aantonen hoe de Verenigde Staten en de EU de overcapaciteit kunnen aanpakken, de levensvatbaarheid van onze staal- en aluminiumindustrie op lange termijn kunnen verzekeren en ons democratisch bondgenootschap kunnen versterken’.

Kortom, voor Harley-Davidson, Indian, Zero, maar ook voor Levi’s en andere grote Amerikaanse merken lijkt de nachtmerrie van de superheffingen te zijn weggenomen.

Harley-Davidson maakt van LiveWire een elektrisch motormerk

Vorige

BMW R1250GS domineert Duitse motormarkt

Gelekt beeld toont de KTM RC 390

Volgende