Eerste rij-indruk 2021 Harley-Davidson Pan America

| |

Eindelijk, eindelijk, eindelijk zijn de eerste kilometers op Harley-Davidsons allroad gemaakt. Hoe hard bijt de Harley-Davidson Pan America van zich af in een uiterst competitieve klasse? Ad van de Wiel vindt het uit.

Je moet een gelukkig mens zijn.

‘Bij de eerste foto’s die van de Harley-Davidson Pan America verschenen, dacht ik nog dat de motorfiets een frontaal ongeluk had gehad, maar toen ik hem voor het eerst zag op de Motorbeurs Utrecht was ik verkocht. Wat een woest apart ding. Dus ja, ik ben een gelukkig mens.’

Wat zijn je eerste ervaringen met de Harley-Davidson Pan America?

‘Voor een Harley-Davidson is de Pan America een heel bijzondere Harley-Davidson. Hij heeft 152 pk – en Harley communiceert dat aantal voor de verandering ook – weegt net zo weinig als de concurrentie, heeft een aantrekkelijk prijskaartje, hangt vol elektronica, biedt bakken comfort, scheurt als een dolle, stuurt makkelijk, klinkt als een KTM, houdt van toeren draaien en heeft geen riemaandrijving, maar een ketting. Kortom: dit is geen alledaagse machine uit Milwaukee. Als allroad is de Pan America echter niet zo bijzonder. Dat klinkt vreselijk, maar is een compliment.’

Leg dat eens uit.

‘Het is Harley-Davidson gelukt om in een keer mee te doen met de grote spelers. De Harley-Davidson Pan America staat gevoelsmatig midden in de gearriveerde spelers als de BMW GS, KTM Super Adventure en Ducati’s Multistrada. Als Harley is de Pan heel afwijkend, maar in vergelijking met de concurrentie wijkt hij alleen af door zijn briljante uiterlijk, zijn complete uitrusting, het logo op de tank en de – echt waar – gunstige prijs.’

Eerste rij-indruk 2021 Yamaha Tracer 9 (GT)

Is alles in een keer goed?

‘Het meeste wel. De motor stuurt goed, het blok loopt prachtig soepel/krachtig en trillingsvrij en het comfort is groot. Alles wat je zoekt in een allroad. Natuurlijk is er altijd wel iets te klagen. Het verstelmechanisme van het ruitje is onhandig en lijkt geen lang leven beschoren. Het grootlicht en knipperlichten staan soms zo maar aan. En hoe fijn het blok ook loopt, de versnellingsbak werkt redelijk stroef. Hopelijk verbetert dat met wat meer kilometers op de klok.’

Is de Harley-Davidson Pan America een echte allroad?

‘In de ochtend reden we keurig op asfalt dwars door het Duitse Westerwald. De machine geeft in het bochtenwerk veel vertrouwen en slikt ook slecht wegdek als zoete koek. Op de Autobahn bleef de Harley-Davidson Pan America ook bij 200+ strak. De middaguren waren gereserveerd voor het offroadgedeelte in een oude basaltmijn. Het was offroad light, maar het lijkt de Harley net zo makkelijk af te gaan als de concurrentie. Dus mag de Pan America zich officieel allroad noemen. Harley-Davidson zet in een keer een knappe motorfiets in deze categorie neer. Laat die vergelijkende testen maar komen.

Vorige

Bell Broozer nu weer volop leverbaar

Hoe de motorrace z’n eigen Super League-crisis kende

Volgende