Eerste indruk 2024 Kawasaki Ninja 7 Hybrid: is de Ninja 7 Hybrid een gamechanger?

| |

Als je weet dat de automobielsector er al sinds 1997 mee bezig is, heeft het verdomd lang geduurd alvorens de eerste hybride motorfiets het licht zag. Tot nu, want Kawasaki komt met de Ninja 7 Hybrid. Wij trokken naar een – voor een keer – regenachtig Barcelona en switchten nog nooit zoveel tussen verschillende rijmodi.

Motor.NL: Dat belooft, met zo’n intro. Maar vertel eerst, wat is die Ninja 7 Hybrid eigenlijk?

Gijs Gilis: “Ik kan er wellicht een boek vol over schrijven, maar ik hou het zo beknopt mogelijk. Je hebt een motor die er duidelijk uitziet als een Ninja met sport tourer-aspiraties. Die herbergt een 451cc-tweecilinder, een 9 kW-elektrische motor en een 48 V-accu. Alles samen zorgt dat voor 69 pk en 60 Nm. Hij lijkt een lange achterkant te hebben, en dat klopt ook. Door de plaats die de accu onder het passagierszadel inneemt, moest de machine wat uitgestrekt worden.”

Tot hier helemaal duidelijk. Maar we verwachten dat het niet zomaar starten en rijden is?

Gilis: “Er zijn wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Zo heeft de 2024 Kawasaki Ninja 7 Hybrid een (semi-)automatische versnellingsbak met enkele koppeling. Er is dus geen koppelingshendel en geen schakelpook. Van versnelling wisselen gebeurt dus met knoppen aan je linkerhand. Dat zijn we al gewoon van het Honda DCT-systeem, maar hier werkt de bak met een enkele in plaats van dubbele koppeling.”

Kawasaki Ninja 7 Hybrid: eerste hybride motorfiets ter wereld

Je kunt dus kiezen tussen zelf schakelen en automatisch rijden?

Gilis: “Niet helemaal. Er zijn namelijk drie rijmodi. In EV rij je vol elektrisch en schakelt de bak altijd automatisch. Dat lees je goed, er wordt geschakeld tijdens elektrisch rijden. De uitleg ervoor is technisch, maar het komt neer op gewichtsbesparing en een eenvoudiger systeem. In Eco rij je hybride, dus met zowel de verbrandings- als de elektromotor. Die laatste helpt je enkel bij vertrek uit stilstand en houdt zich daarna afzijdig. In de Eco-stand kun je kiezen tussen automatisch of manueel schakelen. Tot slot is er nog Sport, waarbij je zuiver op de benzinemotor rijdt, tenzij je volgas geeft. In dat geval helpt de elektromotor je met een 2 kW sterke boost.”

Laat me raden; de Sport-modus is de plezantste?

Gilis: “Klopt. EV gebruik je enkel binnen het stadscentrum. Dat rijdt trouwens helemaal prima en lekker stil. Het schakelen went wel moeilijk. Eco-modus schakelt veel te snel op in automatische stand, waardoor je continu laag in toeren aan het rijden bent. Logisch, want dat is namelijk Eco, maar niet bevorderlijk voor het rijplezier. Sport geeft de leukste mix én je kunt (alleen maar) zelf schakelen. Dat went trouwens heel snel, met die knoppen aan het stuur. Bovendien is er ook een E Boost-knop, die tijdelijk een extra punch geeft van 9 kW. Ideaal om uit een bocht te accelereren of wat verloren meters goed te maken als je in groep aan het knallen bent door de bergen.”

Motor.nl: Klinkt veelbelovend. Wat mag dat kosten?

Gilis: “Exacte prijzen zijn er nog niet, maar hij zal minder dan 13.000 euro kosten. De techniek en durf van Kawasaki is knap, maar wij zijn vooral benieuwd of motorrijdend Nederland hier klaar voor is. Mits wat software-aanpassingen, die we uitgebreid uit de doeken doen in de ‘Eerste test’, heb je een machine die doet wat je verlangt. Het vergt alleen behoorlijk wat tijd om gewoon te geraken aan alle rijmodi. Je hoort het, we hebben hier weer hard en geconcentreerd moeten werken…”

Het bericht Eerste indruk 2024 Kawasaki Ninja 7 Hybrid: is de Ninja 7 Hybrid een gamechanger? verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Bikeshow met internationale allure!

BMW Motorrad presenteert het Vario bagagesysteem voor de BMW R 1300 GS

Volgende