Dit is het plan van Ziggo Sport met de MotoGP, Moto2 en Moto3

| |

Ja, dat is even anders met in plaats van Eurosport rechts bovenin het Ziggo Sport-logo bij de MotoGP-uitzendingen. Wen er maar vast aan, want Ziggo Sport zendt in ieder geval voor drie jaar de GP’s uit en heeft grootse plannen met de MotoGP, Moto3 en natuurlijk de Moto2, met daarin Bo Bendsneyder en Zonta van den Goorbergh.

Normaal gesproken gaat het in aanloop naar een nieuw MotoGP-seizoen vooral over wie kampioen wordt en hoe de deelnemers uit Nederland het gaan doen. Maar afgelopen winter kwam daar een nog wel veel belangrijkere vraag bij, namelijk wie het commentaar gaat doen van de MotoGP op Ziggo Sport. De laatste jaren deden Frank Weeink en Peter Bom dat op Eurosport naar zeer grote tevredenheid van praktisch iedereen. Een unicum in de sportcommentatorwereld, waar vooral op sociale media normaal gehakt gemaakt wordt van de kennis en vooral wat commentatoren missen. Maar niet bij Frank en Peter, die het als team voor elkaar kregen om niet alleen zeer informerend, maar ook amuserend en enthousiasmerend te zijn.

Ziggo Sport zou daarom wel gek zijn als ze deze succesformule niet zouden overnemen van Eurosport en dat doen ze ook, maar het is absoluut niet zo dat ze precies hetzelfde gaan doen. Sterker nog: ze kiezen voor een totaal andere invulling! Om het allemaal een beetje overzichtelijk te houden eerst aandacht voor de uitzendingen. De sportzender gaat net als ze dat deden bij de Formule 1 op MotoGP-zondagen werken met een uitgebreide voor- en nabeschouwing. Ziggo Sport heeft speciaal daarvoor een geheel nieuwe ‘augmented reality studio-set’ laten ontwerpen. Dure woorden, maar meer dan de moeite waard kunnen we jullie nu al beloven. Rob Kamphues, in de motorracewereld voorlopig nog vrij onbekend, neemt bij deze uitzendingen de presentatie voor zijn rekening. In de studio wordt hij onder anderen bijgestaan door Barry Veneman, die naast de rol van analist ook afwisselend met Peter Bom naast Frank Weeink te horen is als co-commentator bij de MotoGP-races.

De combinatie Frank en Peter blijft dus bestaan, maar niet meer bij elke MotoGP-race, zoals dat op Eurosport was. Hoewel Barry Veneman wat minder bekend is als commentator, was hij zo nu en dan al te horen op Eurosport en zagen we hem rondom de Dutch TT ook voor de NOS in actie. Bovendien weet hij als oud-coureur hoeveel pijn het doet om hard te crashen met een racemotor. Een oude paddock-overleving doet ons geloven dat je pas met die kennis echt kunt vertellen wat een motorracer voelt, denkt en meemaakt. Daarnaast heeft hij natuurlijk ook ongelooflijk veel kennis van de motorsport, dankzij zijn jarenlange ervaring als coureur, als (bonds)coach en tegenwoordig ook als vader van het jonge talent Loris dat hard op weg is om zijn vader op te volgen.

Een gedeelte van het Ziggo Sport-team in Indonesië, met links Frank Weeink, rechts Alvin van Wunnik van Bubbel Media en in het midden Rob van Gameren met zeer bijzondere sokken.

Maffe filmpjes

Het commentaar bij de Moto2 en de Moto3 wordt dit seizoen verzorgd door Iwan van der Valk, die bijgestaan wordt door ook al iemand die meer dan een beetje handig is met een racemotor, namelijk Nigel Walraven. Dit duo neemt daarmee de rol van Diederick de Vries en Patrick van den Goorbergh over, die dus niet meegaan naar het MotoGP-project van Ziggo Sport. Rob van Gameren is komend seizoen bij een groot aantal races als pitreporter aanwezig voor het maken van reportages en interviews. Wie in de voorgaande jaren ook de F1 maar een beetje volgde, zal Van Gameren ongetwijfeld kennen als iemand die durft anders te zijn en als iemand die perfect de spanning rondom een wedstrijd weet te doorbreken met geweldige anekdotes of maffe filmpjes. Of dat ook in de MotoGP gaat werken én of hij genoeg MotoGP-kennis heeft, zal de komende GP’s duidelijk worden. Met Weeink, Bom en Veneman in het Ziggo Sport-team zal dat waarschijnlijk wel goed gaan komen. Vast staat nu al dat Ziggo Sport de MotoGP groots wil aanpakken, met als startpunt de GP van Qatar in het weekend van 4 tot en met 6 maart. Alle trainingen, kwalificaties en races van de MotoGP, Moto2 en Moto3 zullen rechtstreeks uitgezonden worden.

Addertje

Toch zit er wellicht een addertje onder het gras voor de liefhebbers die het liefst elke minuut live zien. Ziggo Sport gaat in ieder geval de races gratis beschikbaar maken via Ziggo Sport op kanaal 14. Mocht daar geen ruimte zijn, wordt het eveneens gratis kanaal 13 ingezet. Voor de trainingen en kwalificaties wordt per keer een ‘redactionele afweging’ gemaakt, waarbij uiteraard gekeken wordt welke content op welk moment het meest aantrekkelijk is. Het kan dus heel goed zijn dat er veel trainingen en kwalificaties te zien zijn op het open kanaal van Ziggo Sport, maar dat is, om misverstanden te voorkomen, steeds een afweging. Voor het eerste weekend is het in ieder geval zeker dat alles op het open kanaal wordt uitgezonden. En voor de tweede race, op het circuit van Mandalika in het weekeinde van 18-20 maart, lijkt dat op dit moment ook zo te zijn.

Maar wie echt het hele MotoGP-pakket altijd en over live wil volgen en daarbij dus niet afhankelijk wil zijn van redactionele keuzes is aangewezen op de kanalen van Ziggo Sport Totaal en dat is niet gratis. Ook niet voor Ziggo-klanten, die € 9,99 euro per maand betalen voor dit sportpakket. Daarvoor krijg je wel zes sportkanalen (ook op je pc, tablet of smartphone) en samenvattingen on demand, en je kunt ook nog eens streamen vanaf je smartphone of tablet naar je televisie via Apple Airplay of de Google Chromecast. Voor niet-Ziggo-abonnees wordt het allemaal nog ietsje ingewikkelder en is het afhankelijk van de provider. Voor KPN-abonnees kost het Ziggo Sport Totaal bijvoorbeeld € 14,99 per maand.

Heel kort samengevat: je kunt het best even contact opnemen met je kabelexploitant. Of een abonnement op www.motogp.com nemen à € 139.99 per jaar, maar dan heb je weer geen Nederlands commentaar… Wel Nederlands commentaar heb je bij de NOS, alleen dat moet het weer doen met korte samenvattingen op zondagavond. Behalve dan tijdens de TT, die ze rechtstreeks uitzenden. Dit is Eurosport overigens altijd een doorn in het oog geweest, omdat juist deze MotoGP-uitzendingen van de NOS de best bekeken waren van het hele seizoen.

Amai!

Wie nu moord en brand schreeuwt over MotoGP achter een (gedeeltelijke) betaalmuur – iets dat we uiteraard zeker kunnen begrijpen – doet er goed aan even stil te staan bij de situatie voor onze Vlaamse vrienden. Die konden dankzij Eurosport jarenlang ‘meegluren’ met ons, waarbij de commentatoren uiteraard wel de volledige focus hadden op Nederland. Hoe goed ze ook hun best deden om Barry Baltus niet te vergeten. Komend jaar is er in Vlaanderen geen mogelijkheid om MotoGP te bekijken in de Nederlandse taal… Enkel via het Franstalige RTBF is alles – gelukkig wel gratis – te volgen. Dat überheld Didier de Radiguès daar het commentaar geeft, maakt veel goed (en zou zelfs een reden kunnen zijn voor ons redactieteam om Frans te gaan studeren). Een ander feit is dat betaalmuren in de sportwereld steeds gangbaarder worden, met de F1 als ultiem voorbeeld. Wie dat live wil zien, moet betalen en krijgt daar voor € 13,99 euro per maand ook nog eens ‘verplicht’ Duits en Engels voetbal plus darts bij. De livewedstrijden van de Eredivisie voetbal is een ander voorbeeld. Het is een ontwikkeling die niet meer te stoppen lijkt…

Andere naam en invulling Formule 1 Café

Met het verliezen van de live-rechten van de F1 krijgt het Formule 1 Café op Ziggo Sport een andere invulling en een andere naam: Ziggo Sport Race Café. We waarschuwen jullie dat het nog vaak over F1 zal gaan, maar ook de andere raceklassen – waaronder MotoGP, Moto2 en Moto3 – krijgen veel aandacht, aldus een woordvoerder van de sportzender. In welke vorm precies moet nog wel duidelijk worden. De presentatie van het Ziggo Sport Race Café blijft in handen van Rob Kamphues. De eerste uitzending van het vernieuwde Café, met daarin ook veel aandacht voor andere raceklassen, is op vrijdagavond 4 maart op kanaal 14 en begint om 22:30 uur.

Wie Frank Weeink op Twitter volgt, wist al sinds de MotoGP-test op Mandalika dat hij meeging naar Ziggo. Hij deelde namelijk onder andere deze foto van een interview met Ducati Corse-sportdirecteur Paolo Ciabatti, waarbij de windkap op de microfoon niets aan duidelijkheid te wensen overlaat.
Vorige

Stuwen nieuwe nobium-accu’s Lightning Motorcycles LS-218 naar 403 km/u?

Mo’cycle: motorbroeken met airbag

Volgende