Dit is de 2022 Yamaha MT-10!

| |

Yamaha lanceert de 2022 MT-10. De sterke naked is nu al de koning van het Hyper Naked-gamma van het merk met de gekruiste stemvorken. Die positie wordt nu nog verstevigd.

De van R1-afgeleide CP4-motor met hoog koppel is de meest opmerkelijke krachtbron die Yamaha ooit op een naked motorfiets heeft gemonteerd. Het lichtgewicht aluminium chassis zorgt voor uitstekende wendbaarheid en stabiliteit. De volgende evolutie van de MT-10 is uitgerust met een verfijnde versie van de legendarische vloeistofgekoelde CP4 crossplane-motor die nauw verwant is aan de legendarische R1. Met nog meer vermogen en een nog sterker koppelgevoel is dit de krachtigste en technologisch meest geavanceerde motor die ooit op een Yamaha Hyper Naked-motorfiets is gezien.

Belangrijkste kenmerken van de MT-10

  • Krachtigere EU5-motor van 998 cc
  • Afgestemd inlaatgeluid
  • Titanium uitlaat
  • Compacte en functionele nieuwe styling van het exterieur
  • Verbeterde ergonomie
  • Radiale Brembo-hoofdcilinder
  • Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL)
  • Quick Shift System (QSS)
  • A&S-koppeling
  • Nieuw 4.2 inch TFT-kleurenscherm
  • APSG ride-by-wire-gashendel met vier modi voor de vermogensafgifte (PWR)
  • 6-assige IMU
  • Hellingshoekgevoelig tractioncontrolsysteem
  • Slide Control System (SCS)
  • Lift control system (LIF)
  • Engine Brake Management (EBM)
  • Brake Control (BC)
  • Yamaha Ride Control (YRC)
  • R1-afgeleid aluminium Deltabox-chassis
  • Lange aluminium swingarm
  • Compacte wielbasis van 1.405 mm
  • Volledig verstelbare KYB-voorvork van 43 mm
  • Volledig verstelbare KYB-achterschokdemper
  • Bridgestone Battlax Hypersport S22-banden

Het geluid dat elke motorfiets maakt, of het nu via de inlaat of de uitlaat is, is een van de meest bepalende kenmerken. Daarom hebben de ingenieurs van Yamaha zich gericht op het creëren van een unieke soundtrack voor de MT-10 door een gloednieuw inlaatsysteem te ontwerpen.

Meer inlaatgeluid, minder lawaai

Met een ongelijkmatig ontstekingsinterval van 270°-180°-90°-180° stoot de CP4-motor met crossplane-technologie van de MT-10 een onderscheidend inlaat- en uitlaatgeluid uit dat door gegrom bij lage toerentallen en een hoog gebrom bij hoge toerentallen wordt gekenmerkt. Het ontwikkelingsteam van Yamaha heeft een nieuw afgestemd inlaatgeluid op maat gemaakt voor het 2022-model door het gebruik van een gloednieuwe luchtfilterkast die is uitgerust met drie inlaatkanalen met verschillende lengtes en dwarsdoorsneden. Met name de afgestemde inlaat is speciaal ontworpen om een sensueel gebrul tussen 4.000 en 8.000 tpm te produceren. Dit versterkt het enorme koppelgevoel van de MT-10 wanneer u sterk accelereert of uit een bocht komt.

De ervaring met het grote koppel wordt nog versterkt door de nieuwe Acoustic Amplifier Grilles die links en rechts vooraan op de brandstoftank van 17 liter zijn geplaatst. Deze versterkers sturen het afgestemde inductiegeluid rechtstreeks naar de rijder en de trilling van de roosters zelf draagt ook bij aan de spanning en opwinding die wordt ervaren wanneer de rijder de gashendel opent. Op de MT-10 wordt een nieuwe titanium uitlaat gebruikt. Dit lichtgewicht systeem is voorzien van nieuw ontworpen titanium neerwaartse leidingen en uitlaatdemper. Net als de nieuwe getunede inlaat, is de uitlaat ontworpen om een diep en onderscheidend geluid te produceren dat de ongelijkmatige ontstekingsvolgorde van de motorfiets benadrukt.

Bij lagere toerentallen domineert het uitlaatgeluid, terwijl het afgestemde inlaatgebrom het vanaf een gemiddeld tot hoog toerental overneemt om een muur van geluid te creëren die de zintuigen prikkelt en de opwindende acceleraties en koppelrijke prestaties van de krachtigere 2022-motor versterkt.

Compacte en minimalistische nieuwe styling

De nieuwe look bereikt door onnodige kuipwerkelementen te verwijderen en de aandacht opnieuw op de mechanische schoonheid van deze charismatische motorfiets te richten.

Het ‘gezicht’ van elke motorfiets is een van de belangrijkste ontwerpelementen. Het bepaalt de manier waarop de motorfiets wordt waargenomen en beïnvloedt ook de trots van de eigenaar en het rijplezier. De nieuwe MT-10 heeft een compleet nieuwe look met een meer geïntegreerd gevoel voor een meer minimalistische en imposante uitstraling.

Verbeterde ergonomie

Voor meer comfort en meer vrijheid bij verschillende rijstijlen is de ‘rijdersdriehoek’ van het 2022-model (de verhouding stuur/voetsteun/zadel) verbeterd.

De afdekking van de brandstoftank is nu gladder. Hierdoor heeft de rijder een beter gevoel wanneer hij de tank tijdens het remmen of accelereren met zijn knieën omklemt. Dit zorgt ook voor meer mobiliteit bij het verplaatsen van gewicht in bochten. Bovendien is de stevigheid van het zadel aangepast voor nog meer comfort en is ook het ontwerp gewijzigd.

Quick Shift System standaard

Het Quick Shift System (QSS), dat voorheen als optie verkrijgbaar was, wordt nu als originele uitrusting op de 2022 MT-10 gemonteerd. Door een soepele schakeling zonder koppeling mogelijk te maken, wordt een snelle acceleratie nog spannender. En ook terugschakelen gaat soepeler en sneller.

Nieuw 4.2 inch TFT-kleurenscherm

De volgende evolutie van de MT-10 is volledig uitgerust met een van R1-afgeleid 4,2 inch TFT-kleurenscherm met een duidelijk en gemakkelijk af te lezen scherm waarop alle belangrijke informatie zichtbaar is.

APSG ride-by-wire-gashendel

De nieuwe Accelerator Position Sensor Grip (APSG) ride-by-wire twistgrip-eenheid werkt samen met de Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) om de rijder van de MT-10 meer controle te geven bij het accelereren. Dit geavanceerde systeem zorgt voor het optimale inlaatluchtvolume naar de verbrandingskamer, zodat de rijder altijd soepele koppelkarakteristieken ervaart, over het brede toerentalbereik van de MT-10.

Hellingshoekgevoelig tractioncontrolsysteem

De MT-10 profiteert van een van het meest geavanceerde tractioncontrolsysteem op een Hyper Naked. Sensoren detecteren de relatieve snelheden van de voor- en achterwielen. Wanneer tractieverlies van het achterwiel wordt gedetecteerd, onderbreekt de ECU de aandrijving tijdelijk om de tractie en de stabiliteit te behouden.

Met de gegevens van de 6-assige IMU kan dit nieuwe hellingshoekgevoelige tractioncontrolsysteem de mate van interventie aanpassen aan de hellingshoek van de motorfiets, waarbij de interventie toeneemt naarmate de hellingshoek toeneemt. Er zijn in totaal vijf interventieniveaus beschikbaar.

Slide Control System (SCS)

Voor meer controle in de bochten en meer vertrouwen is de MT-10 uitgerust met het nieuwste Slide Control System (SCS). Wanneer de sensoren voorspellen dat het achterwiel op het punt staat om zijwaarts te schuiven, grijpt de ECU in en vermindert die de aandrijving naar het achterwiel tot het chassis stabiel is. Het systeem gebruikt vooraf ingestelde interventieniveaus, maar de rijder kan de niveaus aanpassen of het systeem uitschakelen.

Yamaha Ride Control (YRC)

Hoewel alle elektronische rijhulpsystemen afzonderlijk kunnen worden versteld, geeft Yamaha Ride Control (YRC) de eigenaar van de MT-10 de mogelijkheid om een all-inclusive systeem te creëren dat de instellingen voor de traction control, SCS, QSS, LIF, EBM en BC-systemen allemaal in

één keer kan inschakelen. YRC is beschikbaar in vier verschillende modi die voor verschillende rijomstandigheden zijn ontworpen. Modus A is voor sportief rijden, modus B is voor een uitgebreid gamma aan omstandigheden, modus C is voor stedelijk gebruik, modus D is voor regenachtige of ongunstige omstandigheden.

De vier modi van de YRC hebben vooraf ingestelde waarden, maar de rijder van de MT-10 kan ervoor kiezen om de verschillende modusinstellingen aan zijn eigen voorkeuren aan te passen.

Lichtgewicht Deltabox-chassis

Het aluminium Deltabox-chassis is afgeleid van de toonaangevende R1 en is een van de lichtste, sterkste en scherpst sturende ontwerpen. Dit hoogtechnologische frame is ontwikkeld om 200 pk aan te kunnen en gebruikt de CP4-motor als een volledig belast onderdeel om het gewicht tot een absoluut minimum te beperken. Het Deltabox-chassis is uitgerust met een lange aluminium swingarm maar met een compacte wielbasis van 1.405 mm. Het zorgt voor een stabiel, licht en wendbaar rijgedrag in een uitgebreid bereik van lage en hoge snelheden.Het geavanceerde veersysteem van de MT-10 gebruikt geoptimaliseerde modelspecifieke instellingen die zijn ontworpen om een nauwkeurige besturing en een zelfzekere wegligging te bieden, of het nu in drukke steden is of hard door een reeks bochten in de bergen moet. De volledig verstelbare KYB-voorvork van 43 mm bieden een veerweg van 120 mm en kunnen aan persoonlijke rijvoorkeuren worden aangepast. Deze hoogwaardige vork wordt aangevuld met een volledig verstelbare KYB-achterschokdemper die eenvoudig aan verschillende belastingen en rijstijlen kan worden aangepast.

Kleuren, beschikbaarheid en prijzen van de MT-10

Yamaha zal de nieuwe MT-10 in drie kleuren aanbieden. Cyan Storm evolueert het DSOJ-verhaal in een opwindende nieuwe richting en biedt een frisse kijk op de technische en trendgerichte kleuren. Icon Blue is een dynamische nieuwe kleur die is geïnspireerd op de racemotoren van de fabriek en is voorzien van blauwe kuipdelen en blauwe velgen. Tech Black straalt een ingetogen en sombere look uit en heeft een volledig zwarte kuip met zwarte velgen.

Vorige

Triumph Thruxton RS ‘Ton Up’ Special Edition

GP-Zege 99: Jeffrey Herlings is wereldkampioen!

Volgende