Detectie van motorfietsen vanaf 2023 opgenomen in EuroNCAP-test

| |

Het heeft – te – lang geduurd, maar vanaf 2023 zal EuroNCAP (European New Car Assessment Program) nieuwe auto’s die zijn uitgerust met Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) testen op hun vermogen om motorfietsen op de weg te herkennen en hierop te reageren.

Op dit moment is het mogelijk dat auto’s met een sterrenscore van 4 en hoger niet voldoende reageren op motorrijders op de weg. Hoewel het EuroNCAP-sterrensysteem vrijwillig is, weerspiegelt het niet de werkelijke standaard van detectie- en reactiesystemen om bestuurders te helpen kwetsbare weggebruikers op te merken, waardoor het zijn werk niet echt doet zoals het bedoeld is.

In 2016 bleek uit onderzoek van de RDW dat sommige auto’s met toen innovatieve detectiesystemen weliswaar in staat waren om motorfietsen in het midden van de rijstrook te spotten, maar dat ze de motorrijders die zich dichter bij de rand van de rijstrook bevonden uit het oog verloren.

Snelheidsboetes in Duitsland vanaf volgende maand verdubbeld

Dat is een enorm probleem voor bestuurders die van nature willen vertrouwen op adaptieve cruise control-systemen of dodehoekdetectie als er een filerijdende motorrijder is. Recente motorfietsen (zoals de BMW R 18 B en de KTM 1290 Super Adventure S) hebben zelf radardetectie voor adaptieve cruise control-functies.

Toegegeven, 2016 ligt vijf jaar achter ons, maar nieuwe systemen (AEB/LSS VRU-systemen genoemd) worden getest op hun vermogen om te reageren op kwetsbare weggebruikers, dat wil zeggen autonoom remmen of sturen.

De onmiddellijke reactie kan terecht zijn ‘bestuurders moeten gewoon beter opletten’, maar in een wereld waar nieuwe veiligheidssnufjes in auto’s met EuroNCAP-sterren op de markt worden gebracht, is het heel zinvol om ervoor te zorgen dat deze veiligheidssnufjes doen wat ze moeten doen voor motorrijders en andere kwetsbare weggebruikers.

De testscenario’s voor de auto’s omvatten: het naderen van een stilstaande motorfiets, het naderen van een motorfiets die op snelheid rijdt, inhalen en veranderen van rijstrook en draaien op kruispunten en rechte wegen.

Deze tests zullen ook van invloed zijn op toekomstige technologische ontwikkelingen op het gebied van veiligheid, aangezien fabrikanten de hoogste cijfers voor veiligheidstests nastreven. Dus zou de wereld voor motorrijders en andere niet-autorijder- veiliger moeten worden.

Vorige

Automatische sancties voor het gebruik van een afgesloten rijstrook in Groot-Brittannië

Komt de KTM 890 SM-T terug?

Volgende