BMW ontwikkelt stereocamera’s voor motorfietsen

| |

BMW werkt aan stereocamera’s voor motorfietsen om toekomstige veiligheids- en comfortfuncties mogelijk te maken. Matrix LED-koplampen, adaptieve cruisecontrolsystemen en verkeersbordherkenning zijn enkele van de technologieën die in de nabije toekomst op motorfietsen worden verwacht. High-end modellen zoals de K1600 en de volgende generatie R1250GS zullen waarschijnlijk van deze innovaties profiteren.

Honda patenteert verborgen cameratechnologie voor motorfietsen

De revolutie van camerasystemen in motorfietsen

De afgelopen jaren werden op radar gebaseerde systemen steeds vaker gebruikt in motorfietsen. Nu zijn camera’s in opkomst als toekomstgerichte technologie. BMW lijkt hier een stap vooruit te zijn en heeft onlangs een octrooiaanvraag ingediend voor een stereoscopische cameraopstelling.

Door twee camera’s in de spiegelbehuizingen van de motor te plaatsen – zoals beschreven in het octrooi voor de K1600B bijvoorbeeld – krijgt het systeem dieptewaarneming en kan het dus een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van verschillende technologieën. Aangezien de camera’s in de spiegels zijn geplaatst, zou dit systeem ook snel op andere modellen kunnen worden overgezet.

Matrix LED-koplampen voor motorfietsen

Het primaire doel van BMW’s ontwerp is om motorfietsen gebruik te laten maken van matrix LED-koplampen. Deze technologie is al gebruikelijk in veel moderne auto’s en maakt het mogelijk het grootlicht automatisch te dimmen voor tegenliggers. Kawasaki voegde dit jaar een automatisch dimmend koplampsysteem toe aan de H2 SX dat gebruik maakt van een enkele camera achter de voorruit om tegenliggers te detecteren. Matrix LED-systemen gaan echter veel verder dan deze technologie.

Zoals de naam al aangeeft, gebruiken matrix LED-koplampen een heel netwerk van LED’s om de lichtbundel te genereren, waarbij elke LED verantwoordelijk is voor een beperkt deel van het lichtspectrum. In combinatie met camera’s en de juiste computertechnologie kunnen individuele LED’s selectief worden gedimd om tegemoetkomende voertuigen te volgen en alleen het deel van de koplampstraal dat hen rechtstreeks raakt te verminderen. Het resultaat is een systeem dat andere bestuurders niet verblindt, maar ook het zicht van de bestuurder zelf niet beperkt, omdat de rest van de weg volledig verlicht blijft.

Complexiteit en extra functies op motorfietsen

De integratie van dit systeem in motorfietsen brengt een extra uitdaging met zich mee, aangezien de motorfiets overhelt in bochten, waardoor de dimvereisten een extra dimensie krijgen. Dit is waar twee camera’s van pas komen, waardoor het systeem een driedimensionaal beeld van de omgeving kan creëren om zijn doel te bereiken.

Hoewel matrix-LED-koplampen de belangrijkste focus zijn van BMW’s nieuwe patent, bieden de dubbele camera’s ook andere mogelijkheden. Sommige bedrijven gebruiken al camera’s in plaats van radar voor adaptieve cruisecontrolsystemen, waarbij stereoscopisch zicht wordt gebruikt voor dieptewaarneming om de afstand tot voorliggers te controleren. De camera’s maken ook de implementatie van technologieën zoals verkeerslichtdetectie en verkeersbordherkenning mogelijk. Zo kan de motorfiets zowel de huidige snelheidslimiet als de status van een verkeerslicht (rood of groen) detecteren, en zelfs remlichten van voorliggers detecteren om vroegtijdig te waarschuwen voor afremmen.

Aangezien deze technologie al met succes in auto’s wordt gebruikt, is het waarschijnlijk dat het octrooi van BMW de toekomst van de motortechnologie nauwkeurig voorspelt. We kunnen verwachten dat high-end motorfietsen zoals de K1600 en mogelijk de volgende generatie R1250GS (waarschijnlijk een R1300GS), die later dit jaar debuteert, van deze innovaties zullen profiteren.

Het bericht BMW ontwikkelt stereocamera’s voor motorfietsen verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Foto-expositie viert met het vrouwelijke lichaam iconische racemomenten

Vermoedelijk oudste productiemotor ter wereld geveild voor bijna 200.000 euro

Volgende