Octrooiaanvragen vallen meestal in twee kampen uiteen. Enerzijds zijn er zeer gedetailleerde ontwerpen die bedoeld zijn om een specifiek probleem op te lossen en die vaak kort na het octrooi in productie worden genomen. Anderzijds zijn er veel bredere ontwerpen, bedoeld om fabrikanten eigenaar te maken van een hele reeks ideeën. De laatste aanvraag van BMW past precies in deze tweede categorie, in de hoop het bedrijf intellectuele eigendomsrechten te geven op een hele reeks ontwerpen in verband met de achterbesturing van motorfietsen.
In drie afzonderlijke octrooiaanvragen heeft BMW tientallen potentiële oplossingen geïllustreerd voor de problemen in verband met de tractie en besturing van het achterwiel van een motorfiets. Hoewel ze slechts simplistisch worden geïllustreerd, omvatten ze motorfietsen met elektrische en verbrandingsmotor, met riem-, ketting- of asaandrijving naar het achterwiel, en een hele reeks systemen om het achterwiel in de tegenovergestelde richting van de voorkant te laten draaien. Een gemeenschappelijk idee loopt door alle ontwerpen heen: ze zijn bedoeld om een groter stuureffect te creëren dan met alleen het voorwiel, waardoor zowel de draaicirkel als het reactievermogen van de motorfiets worden verbeterd.
Het is geen toeval dat het model waarop al deze ontwerpen zijn afgebeeld de stereotype ‘chopper’ custombike is, met verlengde vorken, een lange wielbasis en een naar achteren geplaatst stuur. Op elke conventionele fiets werken al deze elementen de gebruikelijke eisen voor wendbaar rijden tegen. De lange wielbasis betekent dat meer stuurkracht nodig is om van richting te veranderen. Dit is het recept voor een motorfiets die even wendbaar is als een zware vrachtwagen.
Dat is precies waar achterwielbesturing helpt, om strakkere bochten en een snellere reactie mogelijk te maken zonder de wielbasis te verkleinen, maar in het verleden betekende de complexiteit van het draaien van het aandrijfwiel van een motorfiets dat het idee niet de moeite waard was.
BMW heeft in zijn nieuwe octrooiaanvragen dan wel tientallen verschillende methoden bedacht om het achterwiel te sturen, maar ze hebben allemaal dezelfde geometrie. Het achterwiel heeft zijn eigen stuuras, die in alle afbeeldingen hetzelfde is, dus het effect op het rijden zou hetzelfde moeten zijn. Stuuroplossingen omvatten elektrische en hydraulische oplossingen, maar ook mechanische ontwerpen die gebruik maken van verschillende assen, riemen of kettingen om de stuurinput naar het achterwiel over te brengen. De verschillende lay-outs betekenen dat bijna elke aandrijflijn geschikt is, maar BMW’s relatief recente herintrede op de cruisermarkt met de verschillende R 18 modellen is zeker een drijvende kracht achter het idee.
Gezien het grote aantal octrooiaanvragen en het feit dat BMW zich nog niet op één ontwerp heeft geconcentreerd, is het onwaarschijnlijk dat we binnenkort een motorfiets met twee gestuurde wielen zullen zien.
Het bericht BMW Motorrad bestudeert tweewielbesturing verscheen eerst op Motor.NL.