In april 2025 trok de Chinese motorfabrikant Benda de aandacht met patentontwerpen van een nieuwe roadster: de BD250-3B. De motor vertoont onmiskenbare gelijkenissen met BMW’s iconische boxer-motoren, maar voegt daar een eigen moderne interpretatie aan toe. Het model markeert een interessante ontwikkeling in de Chinese motorindustrie, die steeds vaker eigen ontwerpen produceert in plaats van westerse modellen simpelweg te kopiëren.
Crystalburn introduceert nieuwe 900cc boxermotor met duidelijke BMW-invloeden
Benda Motorcycles, opgericht in 2016 door Hangzhou Saturn Power Technology Co. Ltd., heeft de ambitie om zich te onderscheiden met vernieuwende ontwerpen. De samenwerking die het merk in 2024 aanging met de Keeway Group heeft de deuren geopend naar een wereldwijd distributienetwerk, waardoor Benda sneller toegang kreeg tot Europese en Noord-Amerikaanse markten.
BMW-inspiratie met eigen karakter
De BD250-3B laat duidelijk zien waar Benda’s inspiratie vandaan komt: klassieke BMW boxer-modellen zoals de R51/3 en R69S. Toch is het geen directe kopie. Waar BMW’s klassieke boxers luchtgekoeld waren, is de BD250-3B watergekoeld, wat betere thermische stabiliteit en hogere prestaties mogelijk maakt.
Ook andere ontwerpkeuzes wijken af van het BMW-template. Zo kiest Benda voor kettingaandrijving in plaats van de cardanaandrijving die BMW traditioneel gebruikt bij haar boxer-modellen. De achterwielophanging met complexe omleiding van de krachtoverbrenging is eveneens een eigen interpretatie die je niet bij BMW terugvindt.
Het frame bestaat uit dikke stalen buizen die van het achterframe naar de balhoofdbuis lopen, boven de motor die als dragend deel van de constructie fungeert. Hoewel de voorwielophanging op een conventionele telescoopvork lijkt, is deze voorzien van een speciale bekleding die het uiterlijk moderniseert.
Wat verwachten van de 250cc boxer?
Hoewel officiële prestatiegegevens nog niet zijn vrijgegeven, suggereert de moderne constructie van de watergekoelde 250cc boxer-motor een vermogen van minstens 25 tot 30 pk. Om deze prestaties te leveren zal de motor waarschijnlijk hogere toerentallen moeten draaien dan traditionele boxers gewend zijn.
De moderne constructie met verticale doorstroming van de cilinders doet denken aan BMW’s aanpak sinds 2013, wat een relatief hoge literopbrengst doet vermoeden. De vermogenscurve zal vermoedelijk meer gericht zijn op sportief rijden bij hogere toerentallen dan op koppel in het lage toerentalbereik.
Europese expansie en concurrentie
Benda is reeds aanwezig in verschillende Europese landen. In Nederland wordt het merk vertegenwoordigd door Exclusive Motorbikes. De samenwerking met Keeway heeft de Europese introductie versneld, al is er nog geen sprake van een uitgebreid dealernetwerk of toegewijde servicecentra.
In Europa zal de BD250-3B concurreren met gevestigde naked bikes en roadsters in de 250cc tot 400cc klasse, zoals de Yamaha MT-03, Kawasaki Z400, KTM 390 Duke en Honda CB300R. Benda’s boxermotor en onconventionele ontwerp kunnen overtuigende factoren zijn, maar of dit voldoende is om marktaandeel te winnen, moet nog blijken.
Toekomstperspectief
Momenteel (april 2025) is er nog geen informatie beschikbaar over prijzen of beschikbaarheid van de Benda BD250-3B in Nederland. De chronologische ontwikkeling van het model toont echter dat Benda serieuze ambities heeft: na de oprichting in 2016 en de introductie van andere modellen zoals de LFC700 en Napoleon Bob 500, lijkt de BD250-3B een logische volgende stap.
Het is niet onwaarschijnlijk dat Benda in de toekomst ook boxer-modellen met grotere cilinderinhoud zal introduceren, vergelijkbaar met hoe het merk na de Dark Flag 500 (met V4-motor) later de Dark Flag 950 lanceerde met dezelfde motorconfiguratie.
Het bericht Benda introduceert boxer-motor in Europa: meer dan een BMW-kloon? verscheen eerst op Motor.NL.