Britse elektromotorproducent Maeving breidt uit na miljoeneninvestering

| |

De Britse elektrische motorfietsproducent Maeving heeft onlangs £8 miljoen (ongeveer €9,4 miljoen) aan financiering veiliggesteld, wat aanleiding geeft tot een nadere analyse van hun strategische koers. Het in Coventry gevestigde bedrijf, dat bekend staat om zijn retro-geïnspireerde elektrische motorfietsen, lijkt klaar voor een belangrijke groeifase in zowel product- als marktontwikkeling.

Retro Elektrische Motorfietsen

Maeving werd in 2018 opgericht door Seb Inglis-Jones en Will Stirrup in Coventry, een stad met een rijke historie in de Britse auto- en motorindustrie. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in retro-gestylede elektrische motorfietsen die primair gericht zijn op stedelijk woon-werkverkeer. Hun huidige productlijn bestaat uit twee modellen: de RM1 en de krachtigere RM1S.

De recente investering van £8 miljoen is bedoeld om de onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten te versterken, de internationale verkoop uit te breiden en marketinginspanningen te intensiveren. Dit komt op een strategisch moment voor het bedrijf, dat zijn positie in de groeiende markt van elektrische tweewielers wil verstevigen.

Test Maeving RM1: stille stylist

Hoewel de Britse markt voor elektrische motorfietsen nog in ontwikkeling is, biedt deze significante kansen. Maeving heeft momenteel een opmerkelijk marktaandeel, waarbij het bedrijf zich voornamelijk richt op stedelijke forenzen tussen de 25 en 45 jaar. Deze consumentengroep hecht waarde aan stijl, duurzaamheid en gebruiksvriendelijkheid, met een voorkeur voor retro-ontwerpen, eenvoudig verwijderbare batterijen en minimale operationele kosten. Veel van deze klanten zijn nieuw in de motorwereld en zoeken een toegankelijk instappunt.

Technische Specificaties

De Maeving RM1 en RM1S delen een gemeenschappelijke ontwerpfilosofie maar bedienen verschillende prestatiebehoeften. De RM1 is uitgerust met een 3kW Bosch-naafmotor die een topsnelheid van 72 km/u levert, terwijl de RM1S is voorzien van een krachtigere 7,2kW borstelloze DB-naafmotor waarmee snelheden tot 110 km/u mogelijk zijn.

Het bereik varieert van 64 km met een enkele batterij op de RM1 tot 128 km met een dubbele batterijconfiguratie. De RM1S biedt tot 128 km bereik met zijn verbeterde dubbele batterijpakket. Beide modellen maken gebruik van LG-batterijcellen met respectievelijk 2 kWh en 2,73 kWh per batterij voor de RM1 en RM1S.

Beide Maeving-modellen hebben verschillende opvallende kenmerken die ze onderscheiden van concurrenten. De uitneembare batterijen zijn misschien wel het meest onderscheidende element, waardoor rijders hun motoren kunnen opladen bij elk standaard stopcontact zonder afhankelijk te zijn van speciale laadstations.

De klassieke instrumentatie combineert een analoge snelheidsmeter met een LCD-display voor essentiële informatie. De LED-verlichting integreert moderne technologie naadloos in de retro-esthetiek van de motorfietsen, terwijl geïntegreerde USB-C-poorten het opladen van apparaten onderweg mogelijk maken.

De RM1S biedt bovendien selecteerbare rijmodi waarmee rijders de prestaties en het bereik kunnen optimaliseren op basis van rijomstandigheden. Het diamantgestikt zadel maakt gebruik van duurzame uPVC, wat Maeving’s toewijding aan milieuvriendelijkheid weerspiegelt. Optioneel is een GPS-tracker met bijbehorende smartphone-app beschikbaar die realtime locatiebewaking en diefstalwaarschuwingen biedt.

Momenteel zijn de Maeving modellen alleen online te bestellen in Nederland. Wellicht dat deze financiële injectie gaat betekenen dat er ook officiële dealernetwerken aan deze kant van het kanaal komen.

Het bericht Britse elektromotorproducent Maeving breidt uit na miljoeneninvestering verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Wat gebeurt er als een onverzekerde fatbike buiten mijn schuld om tegen mijn WA-verzekerde motor botst?

Met de zegen van de paus: unieke BMW R 18 onder de hamer

Volgende