2022 Ducati Panigale V4S: de eerste vragen na de test

| |

Als beeldhouwende edelmannen zijn de ingenieurs bij Ducati aan het werk gegaan met de 2022 Panigale V4. Fijnslijpen hier, beetje bijwerken daar. Steeds maar beter, lichter en sterker. Het resultaat is een nieuwe superbike die op 101 punten is gepolierd om de veeleisende klanten tevreden te houden. Of veeleisende journalisten, zoals wij. Smiley. We vragen Motor.NL-redacteur Gijs Gilis naar zijn eerste indruk van de nieuwe Ducati Panigale V4S.

Ben je weer verwend?

Gijs Gilis: “En nog niet een klein beetje. Ducati heeft het circuit van Jerez afgehuurd opdat wij ons gedurende vijf sessies konden uitleven als kleine kinderen. Maar dan wel serieuze kinderen, want dit is geen machine om zonder (race)handschoenen aan te pakken. 215 pk en een rijklaargewicht van 195 kg. Daar kun je al eens mee thuiskomen.”

Een beetje meer power dus dan de vorige versie, maar zijn er nog andere dingen veranderd?

“Een hele waslijst. Ducati wilde de Panigale vooral makkelijker berijdbaar maken, voor elk type piloot. Daarvoor hebben ze onder andere de benzinetank en het zadel anders getekend, zodat je er steviger op zit. De winglets zijn nieuw voor een betere aerodynamica. De zijpanelen krijgen meer groeven voor een betere koeling, met zelfs een gleufje voor de koeling van de quickshiftersensor. Het zit ‘m ook in de details.”

Wij houden van details. Ga door.

Gilis: “Een leuke is ook nog het ledlampje dat blinkt om op te schakelen, en nu sneller reageert. Of de nieuwe Track EVO Info Mode. Dat systeem houdt alles bij wat je doet en laat bijvoorbeeld het lampje van de tractiecontrole, wheelie control, ABS,…  branden als je die elektronica gebruikt, zodat je het kunt aanpassen in je volgende circuitsessie. Erg slim en het werkt heel precies.”

Hoe vertaalt zich dat in de praktijk? Ofte, hoe rijdt hij?

“Wel, in de voormiddag reden we op een nat Jerez. Dat is met 150 pk (in de regenmodus) en een V4 S van 30.190 euro (NL: 34.890 euro) geen makkelijke opgave. Namiddag was de baan droog, kon het gas erop en mochten we proeven wat 215 pk doet met een mens. Indrukwekkend. Om nog maar te zwijgen van de remmen en de bochtenstabiliteit.”

Da’s een kwestie van stevig vasthouden!

Gilis: “Als je dat maar weet. Fysiek is het een echte uitputtingsslag. En dan denk je dat je een beetje aan het pushen bent, komen daar ineens Johann Zarco en Jorge Martin je buitenom over de curbstones voorbijgevlogen alsof je stilstaat. Het is op dat moment dat je twee dingen beseft: die gasten kunnen pas écht het volle potentieel uit zo’n (identieke) Panigale halen, en je staat mentaal weer mooi met je twee voetjes op de grond.”

Zie maar dat je vliegtuig morgen ook twee voetjes op de grond zet, dan zijn wij ook blij.

Vorige

Norton V4 Cafe Racer prototype superbike levert 185 pk

Motorcrosstalent Rene Hofer (19) overleden bij ski-ongeluk

Volgende