2024 Ducati DesertX Rally: nog meer gericht op offroad

| |

Twee jaar na de presentatie van z’n DesertX heeft Ducati een nog beter op het avontuur toegesneden variant klaar: de DesertX Rally. De elektronica is bijgespijkerd naar de meer offroadgerichte focus: zo zijn er zes rijmodi (Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro én Rally), hellingshoekgevoelig ABS, tractiecontrole, een up & down quickshifter, instelbare motorrem, cruisecontrole en de wheeliecontrole zijn aangepast aan het nieuwe frame.

Voorts pronkt de DesertX Rally met Pirelli Scorpion Rally STR-banden om de nagelnieuwe Takasago Excel-spaakwielen. Die laatste komen met gefreesde naven en carbonstalen spaken. Het voorwiel behoudt zijn afmeting van 21″x2.15″, terwijl het achterwiel smaller is dan dat van DesertX, met een afmeting van 18″x4″.

Triumph introduceert 2024 Triumph Scrambler 1200 X en XE

Hoogwaardig pakket

Net zoals de standaard DesertX, krijgt ook de Rally-versie een 21-inch voorwiel, dat op de nieuwkomer wordt aangevuld met een verhoogd voorspatbord (met gesplitste remleiding), een 48mm KYB cartridge-voorvork met 20 mm (250 mm) extra veerweg vooraan, Kashima-coating op de vorkpoten en een DLC-behandeling. De achterbrug is nu gelinkt via een volledig instelbare schokdemper, waarvan de veerweg ook met 20 mm is vergroot tot maximaal 240 mm. Voor optimale controle krijgt de Rally standaard ook een verstelbare, direct op het stuur bevestigde Öhlins stuurdemper. De versnellings- en het achterrempedaal zijn van billet aluminium, terwijl de carterbeschermplaat in carbon is opgetrokken – stuk voor stuk lichte, hoogwaardige onderdelen.

De nieuwe Ducati DesertX Rally is vanaf januari 2024 verkrijgbaar. De Nederlandse prijs is nog niet bekend, in België gaat ‘ ie vanaf € 22.595.

Focus op offroad

Het krachthonk van dienst is nog steeds de 937cc Testastretta 11°, die goed is voor 110 pk bij 9.250 tpm en een maximaal koppel van 92 Nm bij 6.500 tpm. A2-rijders hoeven bij die waarden niet te wanhopen – er komt ook een speciale versie voor het lichtere rijbewijs.

Opties

Wie nog net dat tikkeltje meer zoekt, kan even grasduinen in de uitgebreide Ducati Performance-catalogus, waaronder een extra 8-litertank, aluminium zijkoffers, ledverstralers, verwarmde handvatten, stalen valbeugels, een gehomologeerd Termignoni-uitlaatsysteem – of een niet-straatlegale racevariant.

Eerder hebben wij de Ducati DesertX modeljaar 2022 getest. Bekijk hier de video.

Het bericht 2024 Ducati DesertX Rally: nog meer gericht op offroad verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

2024 Kawasaki Z650RS krijgt tractie controle  

Suzuki presenteert elektrische- en waterstof Burgman

Volgende