2023 KTM 890 Adventure S: Crossover met 17″ velgen

| |

Er is een nieuwe versie van de KTM enduro-motorfiets op de weg gesignaleerd. De motorfiets lijkt sterk op de 890 Adventure-modellen, maar onderscheidt zich door zijn rijwielgedeelte voor op de weg. Hier zijn de eerste spionagefoto’s.

KTM werkt voortdurend aan de vernieuwing van zijn modellengamma. Vandaag zagen we ook al de restyling van de 890 Duke R, die een paar weken vooruitliep op de lancering van de 890 Duke GP. Die laatste zou de terugkeer van een sportmotor in het middensegment op de Oostenrijkse prijslijst kunnen betekenen. De Ready to Race-gedachte komt ook perfect tot uitdrukking in het Adventure-programma. En het zijn dan ook de enduro-machines uit Mattighofen waarop de KTM-ingenieurs hun inspanningen concentreren om een nieuw model vorm te geven: de KTM 890 Adventure S.

2022 KTM 890 Duke R ook in Atlantic Blue

Sport-tourer op komst

De spionagefoto’s tonen de 890 Adventure-reeks op de weg voor enkele testritten. In één oogopslag vallen enkele wijzigingen aan de bovenbouw op, maar vooral de aanwezigheid van een derde, tot nog toe onbekend model. In het drieluik van de Adventures is er één met veel meer straatgerichte afmetingen dan de anderen, met een 17-inch velgen die zijn geleend van de 890 Duke. Het lijkt er dus op dat de Oostenrijkse fabrikant na het succes van de KTM 1290 Super Adventure S, ook een meer weggerichte versie van het kleine zusje wil introduceren. De KTM 890 Adventure S krijgt, zoals je op de foto’s kunt zien, hetzelfde frame en dezelfde vering als de 890 Adventure, WP Apex (terwijl de R WP Explore heeft, meer geschikt voor extreme off-road), de lage tank en dezelfde parallel-twin. De velgen zijn geschoeid met 120/70 en 180/55 Continental ContiRoadAttack 3.

Nieuw in de Adventure-reeks

Voor 2023 heeft de 890 Adventure een facelift en een prestatie-upgrade gekregen. Het belangrijkste nieuwe kenmerk is de invoering van zijpanelen die de koplamp verbinden met de centrale bovenbouw van de motorfiets en die doorlopen tot aan het zadel en de tank. Deze restyling komt de aerodynamica van de motor ten goede en biedt de rijder meer bescherming, waardoor een belangrijk punt van kritiek wordt weggenomen. Als het model in 2023 realiteit wordt, voegt KTM een belangrijke motorfiets aan zijn gamma toe, waarmee het marktaandeel afsnoept van de populairste sport-tourers, zoals de Yamaha Tracer 9 en de BMW F 900 XR.

Foto: CycleWorld

Vorige

Motorfietsverkopen tot februari 2022

Eerbetoon: Moto Guzzi V100 Dr. John Tribute

Volgende