2021 Suzuki Hayabusa: de magische Busa is terug!

| |

2021 Suzuki Hayabusa: de magische Busa is terug! Het gonsde al tijden van de geruchten dat Suzuki werkte aan een nieuwe Hayabusa. Sommige ingewijden konden zelfs vertellen, dat die nieuwe Hayabusa er echt, maar dan ook echt kwam. Geen twijfel meer over mogelijk en het blijkt niet gelogen te zijn. Net zoals er ook geen twijfel hoeft te bestaan over de cult-status van Busa. Maar kan de derde generatie Suzuki GSX-1300R Hayabusa de hoge verwachtingen aan? Lees en oordeel!

Geen revolutie zoals ooit, maar wel een evolutie als ‘is heel veel anders’. Suzuki borduurt namelijk verder op de tweede generatie GSX-1300R – die met het 1.340cc-blok. Die machtige vierpitter blijft in de basis ongewijzigd, maar werd met het oog op Euro 5 desondanks flink aangepakt. Verbeterde koeling, vrijere blokloop, gestroomlijndere inlaat en uiteraard een compleet nieuw uitlaatsysteem. Met die aanpassingen is de Euro 5-horde genomen. Helaas wel ten koste van de motorprestaties. Op top huist in het aangepaste Euro 5-blok zeven paardenkrachten minder en ook het maximale koppel zakte met vijf newtonmeters. Met 190 pk bij 9.700 tpm en 150 Nm bij 7.000 tpm is het nog altijd bepaald geen slapjanus. Sterker nog, het lijkt echt alleen het absolute maximaalcijfertjes te schaden. Suzuki heeft het eindschot verruilt voor meer power in het middengebied. Want Hayabusa’s staan er om bekend wat mak te accelereren bij tussensprintjes – natuurlijk niet! Met die motorische aanpak en een nieuwe ontwerpfilosofie is de 2021 Suzuki Hayabusa dus meer evolutie dan revolutie.

Een flinke stap voorwaarts is de elektronica van de 2021 Suzuki Hayabusa. Het pakket lijkt erg op dat wat we kennen van de V-Strom 1050, maar dan nog net wat uitgebreider. Je hebt dus in elk geval hellingshoekafhankelijke ABS, drie rijmodi en maar liefst tien standen aan instelbare tractieregeling. En verder heb je een mooie balans tussen zowel comfort-gerichte zaken als cruise control en onzinnige doch lollige gadgets als launch control. En een op- en terug-quickshifter die in beide categorieën valt.

Natuurlijk updatet Suzuki ook het meest zichtbare deel van de Hayabusa: het dashboard. Dit nieuwe dash ga je in nogal wat on-board video’s op Youtube terugzien, let maar op. Het klokkenspel zelf voelt dan ook akelig vertrouwd. Nog altijd vier grote analoge klokken met een eenvoudig display in het midden. Waar dat display eerder lcd was is het nu tft. Ook hier weinig revolutie aan de hand.

De evolutie zien we terug bij de vering. De Kayaba USD-vork is volledig instelbaar net als de monoschokdemper achter. Beide zijn geüpdatete versies van de eerdere delen.

Lees ook: Suzuki Hayabusa: De motor die de Tweede Kamer deed sidderen

Toch nog revolutie. De Brembo-remmerij van de 2021 Suzuki Hayabusa is geheel nieuw. Onopvallend, of subtiel matzwart, misschien eerder stealthy; dat zijn echt Brembo Stylema-klauwen. Die bepaald niet subtiele remmende klauwen bijten in nieuwe, lichtere schijven met een grotere diameter dan voorheen. Dat de nieuwe wielen ook meededen aan de algehele afslankkuur kan de bestuurbaarheid enkel ten goede komen.

Het hoofdframe blijft nagenoeg geheel gehandhaafd, tot en met de achterbrug en zelfs de voetsteunen aan toe. Het nieuwe subframe en kontje zetten je wel iets verder naar voren dan voorheen om wat druk van de polsen te halen.

Vanaf dit voorjaar staat de nieuwe Hayabusa bij de dealers, in de kleuren zwart met oranje accenten, matzilvergrijs met rode accenten en wit met donkerblauwe accenten. Over prijzen is nog niets bekend.

De politieke impact van de Suzuki Hayabusa

Een motorfiets op kenteken die boven de 300 kilometer per uur haalt. Tegenwoordig niets nieuws, maar in 1999 was dat helemaal anders, met dank aan de toen gloednieuwe Suzuki Hayabusa. In Nederland leek het er zelfs even op dat de Hayabusa het jaar 2000 niet eens zou gaan halen omdat toenmalig Verkeersminister Tineke Netelenbos besloot uit te laten zoeken of ze de Hayabusa kon laten verbieden. Dat lukte uiteindelijk niet. De hele discussie kwam Suzuki zeker niet slecht uit kwam. Zoveel PR had een motor nog nooit gehad en zal een motor waarschijnlijk ook nooit meer krijgen!

Voor 2021 moet Suzuki het zeer waarschijnlijk doen zonder hulp van de Tweede Kamer en wat ons betreft vat Suzuki’s eigen marketing slogan het allemaal prima samen; The Refined Beast. Niets aan de nieuwe Hayabusa spitst echt de oren, en toch belooft de nieuwe Busa weinig onder te doen voor zijn voorgangers qua algehele prestaties. De vraag is alleen of zo’n verfijnde Hayabusa nog wel echt een Busa is… Zeg nou zelf, kamervragen! Hoe veel meer bad-ass kan een motor zijn? Er rust dus een zware last op de schouders van de nieuwe Suzuki GSX-1300R Hayabusa.

1e GENERATIE – 1999 2e GENERATIE – 2007 3e GENERATIE – 2021
Cilinderinhoud  1.298 cc   1.340 cc   1.340 cc
Max. vermogen 175 pk (129 kW) @ 9.800 tpm 197 pk (145 kW) @ 9.500 tpm 190 pk (140 Kw) @ 9.700 tpm
Max. koppel  138 Nm @ 7.000 tpm 155 Nm @ 7.200 tpm 150 Nm @ 7.000 tpm
Rijklaargewicht 248 kg 266 kg 265 kg
0-100 km/u  3,3 seconden 3,3 seconden 3,2 seconden
0-200 km/u  7,1 seconde 6,9 seconde 6,8 seconde
Topsnelheid 299 km/u 299 km/u 299 km/u
Vorige

Toch een Ducati Multistrada V4 Pikes Peak?

Documenten tonen 2022 Triumph Street Scrambler Sandstorm

Volgende